Communicatiebureau Altavia ACT deelt ook dit jaar weer de resultaten van zijn Retailbarometer. Deze enquête heeft als doel de basisverwachtingen van de consument in kaart te brengen in zes sectoren: voeding, cosmetica, textiel, doe-het-zelf en tuinieren, hi-tech en dieren. De peiling werd gedaan bij 3000 mensen die representatief zijn voor de nationale markt.
Voeding, de vier azen
Door hun uitstekende kennis en verstand van de complexe Belgische markt, hebben de nationale historische huismerken de consument aan zich gebonden, de Colruyt groep aan de leiding. Door klassieke verkooppunten, online bestelsystemen en de sterke positionering van hun bio-aanbod, bezet de groep de eerste 3 treden van het podium… En bezet het de vijfde plaats van het klassement met zijn buurtsupermarkt Okay. De groep pakt de volle buit.
In het geheel beantwoorden dat de online bestelplatformen beter aan de verwachtingen van de klanten dan de fysieke verkooppunten. De consumenten appreciëren de tijdswinst en hebben het gevoel goede zaken te doen.
Cosmetica, De stilte voor de storm?
De begeleiding is een belangrijke slagingsfactor in deze sector. De winkelervaring bestaat uit een gepersonaliseerde ontvangst en een goed uitgebouwde verkoopkracht. Zonder de grote variatie aan aangeboden producten te vergeten welteverstaan. Deze resultaten roepen ondanks alles vragen op: wat gebeurt er als de merken de markt op gaan om online hun producten rechtstreeks aan te bieden? En vooral, wat doen de gespecialiseerde retailers om zich voor te bereiden?
DIY en tuinieren
Aveve is de favoriete winkel van vrouwen, terwijl mannen zich eerder tot Brico Plan-it wenden. De ouderen verkiezen Hubo voor tuinieren en klussen. Een tendens die bevestigt dat een eigen identiteit een grote impact heeft op de sector, want zij die hoog mikken hebben nog werk aan de winkel!
Textiel, een voorspelbaar vonnis
De sector bij uitstek die wordt gedomineerd door online verkoop is de mode, die de trend van 2017 bevestigd ziet. Als Amazon kan rekenen op een gunstige prijs om kopers aan te trekken, stelt Zalando een belangrijkere keuze voor.
De komst van Primark op het podium is interessant aangezien het de enige fysieke winkel is die de sector komt opschudden. De lage prijzen en het verrassingseffect door het steeds veranderende aanbod van Primark maken deel uit van de interesse in dit fysieke verkooppunt.
Hi-tech, wie kan de grote favoriet onttronen?
Amazon bevindt zich ver voor het peloton. Ondanks alles is het nog steeds mogelijk om goed te presteren in deze sector, maar men moet goed beseffen dat dit moeilijk wordt. De retailers kunnen bijvoorbeeld nog profiteren van producten die riskant lijken om online te kopen, maar vooral kapitaliseren op showrooming… Zonder te vergeten zich in het digitale strijdtoneel te mengen, want als de klant vertrekt na het « bekijken » van de showroom, is het om een bestelling te plaatsen via de Amazon-app.
Vanden Borre is enorm geëvolueerd en lijkt gewapend om stand te houden. Hun gigantische investeringen in digitale transformatie lijken hun vruchten af te werpen.
Dieren, de zwanenzang van de fysieke verkooppunten?
De voeding van onze viervoeters impliceert terugkerende, lastige en zware aankopen (zeker voor trotse eigenaars van een Sint-bernard of andere Mastiffs). Levering aan huis lijkt dus een evidentie voor deze sector.
Maar wat moet er van de andere winkels worden? Zich op de online verkoop storten lijkt onvermijdbaar, net zoals de optimalisatie van CRM tools om producten te pushen in functie van de levenscyclus van het dier, de verzameling van de gegevens… Bovenop deze aanbevelingen moet men de winkelervaring verbeteren, accessoires promoten en de producten diversifiëren.
Les podiums
Food |
Cosmetica |
DIY en tuinieren |
1. Colruyt
2. Collect&Go 3. Bio Planet |
1. Ici Paris XL
2. Yves Rocher 3. Rituals |
1. Aveve
2. Brico Plan-it 3. Hubo |
Textiel |
Hi-tech |
Dieren |
1. Amazon
2. Zalando 3. Primark |
1. Amazon
2. Bol.com 3. Vanden Borre |
1. Zooplus
2. Colruyt 3. Amazon |
Conclusie? De Belgische retailers bieden weerstand en vertrouwen op hun goede kennis van de Belgische markt die danig complex blijkt voor buitenlandse concurrenten. Maar de echte vaststelling van deze barometer 2018 is dat de consument opnieuw de macht heeft over zijn consumptie. Hij kiest vandaag de winkel die zijn levensstijl begrijpt en zijn waarden deelt. De fysieke winkel is nog niet dood, maar er is geen tijd te verliezen. De retailers moeten hun eigen identiteit ontwikkelen en een winkelervaring aanbieden die de verplaatsing rechtvaardigt. Vele verschuivingen die de kaarten opnieuw zullen schudden voor een pertintenter, flexibeler en verantwoordelijker commercieel landschap.
SRC: pub.be